Hand- en schouder oefeningen voor haken

Handen van een vrouw die aan het haken is

Blessures door haken of breien? Ja, helaas kan het! Door de steeds herhalende bewegingen belast je je schouders, handen en polsen, zeker als je veel en langdurig achter elkaar haakt. Maar blessures kun je makkelijk voorkomen met deze hand- en schouder oefeningen voor haken en breien!

Vrouw die een mand haakt

Ga voor comfort

Allereerst is het natuurlijk van belang dat je er voor zorgt dat je comfortabel haakt. Dus niet je draad steeds heel strak aantrekken. Of je haaknaald heel gespannen vasthouden.

Past dus ook liever je haaknaald en garen aan zodat dit goed past bij het patroon dat je haakt, dan dat je heel gespannen strakker of losser moet haken dan je gewend bent om toch de goede maat en draadspanning van je project te krijgen.

Kies bij voorkeur ook voor een haaknaald die comfortabel in je hand ligt. Daarover straks nog meer.

Hand- en schouder oefeningen voor haken en breien

Ondanks dat ik mezelf altijd voorneem om niet gespannen te zitten haken, merk ik dat ik dat soms toch doe. Vooral als ik me om andere zaken druk zit te maken of gespannen voel. Dan zit ik met gespannen of opgetrokken schouders te haken. Of ik hou m’n haaknaald of garen heel strak vast. Even diep inademen en ontspannen als ik het opmerk werkt vaak wel, maar om toch blessures te voorkomen heb ik een aantal oefeningen die ik regelmatig doe. Hieronder benoem ik ze voor jou.

Rust!

Als je nu al last hebt van blessures dan is het belangrijk dat je rust neemt en als de klachten aan blijven houden professionele hulp zoekt van een fysiotherapeut. Want je kunt je spieren zodanig overbelasten dat je er blijvende blessures door krijgt en helemaal niet meer kunt haken.

Daarnaast wil ik je ook echt op het hart drukken dat de oefeningen die ik hieronder noem voor mij effectief zijn. Maar let ook hier wel op je eigen grenzen. Ga niet te ver of te lang door. Luister naar wat je lichaam zegt en als het pijn doet: altijd stoppen!

Schouderoefeningen

Draaien met je schouders!

Deze eerste oefening is puur gericht op je schouders. Je kunt de oefening zittend of staand doen, als je je armen maar ontspannen langs je lijf kunt hangen. Komt ie hoor:

Laat je armen langs je lichaam hangen en draai je schouders eerst 10x naar voren en daarna 10x naar achteren. Lukt beide schouders niet in één keer? Doe ze dan één voor één.

Strekken met die handel!

Een andere oefening die ik echt heel veel doe is om mijn schouders, armen, handen, polsen, nek en zelfs ruk te strekken. Deze doe ik heel vaak zelfs onbewust, niet alleen wanneer ik veel aan het haken ben, maar ook wanneer ik veel achter de computer werk. Deze kan ook weer liggend of staand gedaan worden. Komt ie hoor:

Vouw je handen voor je buik. Strek je gevouwen handen boven je hoofd en draai deze van binnen naar buiten, zodat je handpalmen naar het plafond wijzen. Strek zo van je billen naar je vingers door alle spieren even aan te spannen, hou dat maximaal 5 seconden vast en laat dan weer los.

Handoefeningen voor haken en breien

Omdat je bij het haken en breien je handen, polsen en armen flink belast zijn er verschillende oefeningen die je kunt doen. Hieronder benoem ik verschillende rek- en strek oefeningen voor je handen en polsen. Je kunt er eentje uitkiezen die bij je past of kiezen om ze allemaal achter elkaar te doen.

Draaien met die handen!

Deze eerste oefening strekt vooral de spieren in je polsen.

Vouw je handen en leg je onderarmen tegen elkaar aan. Draai nu 10x met de klok mee, gevolgd door 10x tegen de klok in.

Strek die vingers eens!

Deze tweede oefening strekt vooral de spieren in je handen en vingers. Hou je handen open en strek je vingers zo wijd als deze gaat en hou dit 10 seconden vast. Ontspan nu je hand voor 5 seconden en strek daarna nogmaals voor 10 seconden.

Nu je polsen strekken!

Deze derde oefening strekt de spieren in de binnenkant van je polsen. Voel daarbij goed wat voor jou comfortabel is en ga niet te ver door.

Steek je armen recht voor je uit en maak een vuist. Beweeg nu je duim naar buiten toe, zonder je hand te draaien. Hou 5 seconden vast en ontspan dan weer. Herhaal deze beweging nog 2 keer.

Lekker wiebelen!

Deze oefening heeft als doel om de spieren in je vingers en polsen los te maken en te ontspannen.

Laat je armen ontspannen langs je lijf hangen. Zorg voor ontspannen schouders en schud je handen 10 seconden lang. Ontspan dan weer even en herhaal de oefening nog 2 keer.

Namaste!

Deze laatste oefening strekt de spieren in je polsen op. Vaak is deze oefening al voldoende voor mij om m’n polsen weer wat losser te maken als ik veel gehaakt heb.

Hou je handpalmen tegen elkaar aan met rechte armen. Druk nu je handen iets naar beneden en hou dit 10 seconden vast. Herhaal de oefening 2 keer.

Ergonomische haaknaalden

Naast rust, regelmatig even pauze nemen en de genoemde hand- en schouder oefeningen voor haken kun je ook nog kiezen voor ergonomische haaknaalden.

Deze haaknaalden hebben een dikkere handgreep, vaak voorgevormd en van rubber gemaakt. Ze liggen voor veel mensen fijner in de hand en ontspannen daardoor de spieren in je handpalm wat meer dan wanneer je een haaknaald gebruikt waar geen ergonomische handgreep aan zit.

Omdat er zoveel verschillende handen zijn die haken en er net zoveel verschillende manieren zijn om je haaknaald vast te houden zijn er heel wat verschillende ergonomische haaknaalden op de markt. Van simpel rubber dat simpelweg dikker is dan de haaknaald zou zijn (bijvoorbeeld KnitPro Waves) tot volledig voorgevormd (bijvoorbeeld Addi Swing) tot houten haaknaalden met een dikke handgreep (bijvoorbeeld Furls)

Op de foto hiernaast kun je ook het verschil tussen een gewone haaknaald en twee verschillende ergonomische haaknaalden zien.

Hand van een vrouw die verschillende haaknaalden vast houdt: een gewone en twee verschillende soorten ergonomische haaknaalden

Shop de ergonomische haaknaalden

Zelf vind ik ergonomische haaknaalden echt het fijnste haken. Mijn absolute favoriet op dit moment is de Clover Amour haaknaald. Deze heb ik zelf op dit moment nog niet op voorraad, maar daar wordt hard aan gewerkt!

Wel heb ik de ergonomische haaknaalden van KnitPro op voorraad. Daarnaast heb ik nog één exemplaar van de Pony Easy Grip haaknaald in 10 mm.

Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

Meld je aan en wees altijd op de hoogte van nieuwe producten, toffe patronen, acties of andere nieuwtjes. Krijg een e-book vol haakinspiratie in je mailbox als je je nu aanmeld!

Haak aan!

Meld je aan en wees als eerste op de hoogte van nieuwe producten, toffe patronen, acties of andere nieuwtjes.
Krijg een gaaf e-book in je mailbox als je je nu aanmeld!

Cora's Knit Knacks

Tarwekamp 136
1112HJ Diemen
info@corasknitknacks.nl
085 - 000 48 28

Btw id: NL001219089B39
KvK nummer: 68878982

Volg mij op

iDeal betaalmethode Paypal betaalmethode Mastercard betaalmethode Visa bethaalmethode
Bancontact betaalwijze logo
Keurmerk webwinkel

Cora's Knit Knacks is leverancier van Hoooked garens en vertegenwoordiger van Rosarios 4 garens

© 2018 - 2024 Cora's Knit Knacks