Het leed dat verzendkosten heet

10 januari 2025 | Persoonlijk, Voor ondernemers | 0 Reacties

Laatste aanpassing:
9 januari 2025

Als webshop eigenaar is en blijft verzendkosten een dingetje. In deze blog schrijf ik wat meer over mijn gedachten over verzendkosten, zodat jij als klant hier wat meer inkijk in krijgt.

Pakket klaar voor verzending voor de blog over verzendkosten

Verzendkosten zijn een must

Als je online wat besteld, dan moet dat in de meeste gevallen naar jou toe gestuurd worden. Daarvoor wordt bijvoorbeeld PostNL of DHL gebruikt. Soms met nog een 3e partij er tussen. Zo gebruik ik zelf MyParcel. Dit is een fijne partij die voor tarieven bemiddeling zorgt met PostNL. Zo kan ik net iets goedkoper verzenden als wanneer ik zelf rechtstreeks zakelijk via PostNL zou versturen.

Hoe dan ook moeten er verzendkosten betaald worden. Want tja, PostNL of DHL brengt kosten in rekening voor het versturen van het pakket. En logisch ook, want zij leveren een dienst.

Die verzendkosten moet ik, als webshop eigenaar, betalen en komt vaak ook nog eens BTW overheen. Tot zo ver vast logisch en te volgen en op zich nog geen probleem. Het probleem komt als je dan naar de grote webshops gaat kijken.

“Gratis” verzending?

Bijvoorbeeld Amazon of Bol.com. Daar kun je vaak je pakketje gratis laten verzenden. Soms dan betaal je daar nog voor, maar bij veel webshops is dat niet zo. Of tenminste, dat denk jij als consument. Je ziet staan gratis verzending en denkt YES! en klikt op bestellen.

Wat hier alleen wel vaak aan de hand is, is dat je die verzendkosten in de prijs van het product betaald. Dus even heel praktisch: in plaats van € 5 per bolletje garen, betaal je € 5,50 of € 6 omdat daar je verzendkosten nog bij in zitten.

Dus hoewel het lijkt alsof je pakketje gratis verzonden wordt, is dat dus niet zo!

Verzendkosten schrikken af!

Toch snap ik wel waarom bedrijven dat doen. Want verzendkosten schrikken af. Hoe vaak ben je zelf afgehaakt als er ineens verzendkosten bij komen in je winkelwagen? Of wanneer de verzendkosten niet in verhouding staan met het bedrag dat je voor het product moet betalen?

Daarom heb ik verschillende grote webshop coaches wel eens horen zeggen dat je niet meer dan €5,95 aan verzendkosten moet rekenen. Want als je meer zou vragen aan verzendkosten dan zou de klant niet meer bij jou willen kopen.

Alleen, nu moet ik €7,18 voor een pakket betalen. Dus wat doe ik dan? Dan kan ik toch niet ruim een euro zelf betalen per pakket dat een klant wil bestellen? Zo werkt het toch niet?

Zoals mijn beste vriendin dan zegt: Je bent moeder Theresa niet, je hebt juist een bedrijf te runnen!

En daar heeft ze natuurlijk helemaal gelijk in. Ik kan de verzendkosten niet zelf eten. Zeker niet als een kleiner bedrijf. Kijk als ik nou honderden pakketjes per maand zou versturen, of zelfs honderden per week of per dag zoals Bol.com of Amazon, dan kun je met de postbedrijven in gesprek gaan over een speciaal tarief. Maar zo ver ben ik niet, en ik weet eerlijk gezegd ook niet of ZO groot zou willen worden. Dan is de menselijkheid ook wel weer wat uit m’n bedrijf, maar dat is een ander punt.

Gratis of goedkoop kan dus niet. Wat dan wel?

Goed informeren over de verwachte verzendkosten!

Zelf ben ik van mening dat goed informeren van belang is hier. Want, niemand houdt van verrassingen die geld kosten. Van verborgen kosten. Dus zorg ik er voor dat jij goed geïnformeerd bent. Dat het duidelijk overal benoemd staat wat de verzendkosten zijn. Voor welk bedrag je moet bestellen om wel gratis verzending te krijgen.

Dus staat het duidelijk op elke pagina benoemd, maar ook op de speciale pagina met bestel informatie.

Want heel eerlijk, mijn verzendkosten zijn al een jaar meer dan €5,95 en de bestellingen kwamen wel gewoon. Dus heb jij zelf een webshop? Laat je dan niet te bang maken! Maar zorg wel dat jouw klanten weten wat ze bij jou kunnen verwachten en het niet pas in de winkelwagen of bij het afrekenen ontdekken.

Maar vind ik het spannend dat mijn verzendkosten nu weer omhoog gegaan zijn naar €6,95? Absoluut! En dat mag. Maar ook nu vertrouw ik er op dat de bestellingen ook gewoon blijven komen! Want mijn pakketjes blijven mooi ingepakt worden en de garens en andere producten blijven ook prachtig en van hoge kwaliteit!

Ingepakte Happy Winter Box met Acryl

Wil je samen aan de slag met je bedrijf?

Heb je dit gelezen en heb je geen eigen bedrijf? Dan hoop ik dat je blij bent met dit inkijkje in het brein van een webshop eigenaar rondom verzendkosten. Maar ik weet dat veel van mijn volgers, lezers en klanten zelf ook een (beginnend) bedrijf hebben.

Daarom wil ik toch ook nog even deze oproep doen. Heb jij en een eigen bedrijf en vind je het fijn om eens samen te kletsen over je prijzen en je verzending? Dat kan! Kijk dan eens naar mijn coaching voor creatieve ondernemers en webshops. Wil je eens vrijblijvend samen kennismaken en sparren? Dat kan! Vul het contactformulier in op de contactpagina en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *