Eigenlijk wou ik deze maand de blog laten gaan over hoe je effectief gebruik kunt maken van Instagram. Maar terwijl ik zelf actief was op Instagram in de laatste week van 2023 en de eerste weken van 2024 valt me iets op waar ik het nu liever eerst over heb. Er worden gouden bergen beloofd als je maar precies doet wat een ander zegt. Daarom deze blog over waarom jouw bedrijf niet succesvol zal worden als je zo’n one-size-fits-all oplossing volgt.
Van het volgen van een stappenplan wordt je niet succesvol
Eerst even wat voor berichten ik dan bedoel hoor. Het gaat dan om titels en boodschappen als: “bewezen werkende email templates” en “3 redenen waarom je nog geen salaris uit je webshop haalt en hoe je dit aan kunt pakken” en “maak van 2024 een financieel succes als je dit stappenplan volgt” en alles daar tussen in. Dit plaatje hieronder is een mooi voorbeeld van wat ik dan bedoel.
Waarom ik hier over val? Omdat het principe van het volgen van een stappenplan of template van een ander niet voor jou hoeft te werken. Dit is namelijk vaak een one-size-fits-all oplossing, een methode, template of stappenplan die voor iedereen succes zou moeten opleveren, maar daar wordt je juist niet succesvol van. Het kan wel, maar bewezen voor een ander betekent niet meteen dat het ook bewezen is voor jou… Dit is namelijk het pad van een ander, niet die van jou.
Elk bedrijf heeft iets anders nodig
Want wat voor mij werkt hoeft niet voor jou te werken. Een voorbeeldje. Ik had een klant en zij haakt op bestelling voor mensen. Ze heeft een giga wachtlijst en haalt vooral haar klanten via social media binnen. Dus waar ik voor mijzelf me vooral richt op Google en m’n website goed inrichten, was het plan voor meer omzet voor deze klant juist om beter met haar potentiële klant te communiceren op social media.
Terwijl een andere klant met een webwinkel juist weer heel veel klanten via Google binnen krijgt. Bij haar ligt de focus dus op hoe kunnen we van haar bestaande bezoekers betalende klanten maken?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ik denk dat de boodschap duidelijk is: voor elk bedrijf is een andere focus en strategie nodig. Omdat jij anders bent, andere dingen belangrijk vindt en anders in elkaar steekt.
Hoe kunnen er dan toch gouden bergen beloofd worden?
Tja, heel eerlijk? Dat is ook een verdien model. Want met al deze boodschappen wordt er flink ingespeeld op het gevoel dat jij het nu (nog) niet goed doet. Dat je niet goed bezig bent, niet goed genoeg bent en meer van dat soort negatieve gevoelens. En door daar lekker in te prikken en poeren wordt jij sneller geneigd om dan toch eens hun oplossing te proberen.
Daarnaast wordt je vaak vertelt dat als het voor jou niet werkt, jij de methode niet goed genoeg gebruikt. Wordt er weer lekker op je negatieve gevoelens ingespeeld waardoor je nog verder aan jezelf gaat twijfelen.
Zorg dat het werkt voor jou
Maar in de basis werken deze methodes juist vaak niet voor jou. Want er is geen one-size-fits-all oplossing waarmee jij jouw bedrijf succesvol gaat maken! We willen het liefste nu al meteen zijn waar we heen willen, maar zo werkt het helaas niet. Misschien dat het je wel verder helpt, omdat je er als ondernemer iets van leert. En als dat je insteek is, dan vooral wel doen! Maar pas het wel altijd aan naar jou en jouw bedrijf. Neem er uit mee wat jou past en laat de rest lekker voor wat het is.
Kortom: ga geen funnel instellen omdat elke business coach zegt dat het moet of een duur programma aankopen omdat het er voor zal zorgen dat je webshop spontaan een salaris van 10k per maand gaat opleveren. Maar doe het omdat JIJ denkt dat jouw bedrijf er beter van wordt.
Persoonlijke benadering werkt wel
Juist omdat elk bedrijf anders is heb ik bij mijn coaching voor creatieve ondernemers en webshops een hele persoonlijke benadering. Want, zoals ik al zei is elk bedrijf anders, is elke ondernemer anders. Daarom is de enige oplossing om een persoonlijke benadering te gebruiken.
Dit is dus precies wat ik ook in mijn coaching doe. Samen kijken we precies naar waar je nu staat, wat voor jou nu al wel werkt, en wat ik voor mogelijkheden zie om jouw bedrijf nog verder te laten groeien.
Wil je eens vrijblijvend samen kennismaken en sparren? Dat kan! Vul het contactformulier in op de contactpagina en ik neem zo snel mogelijk contact met je op. En die afspraak is dan natuurlijk helemaal gratis en je zit nergens aan vast 😉
0 reacties