Verkopen gebeurt tegenwoordig zo vaak vanuit te kort, angst of iemand een schuld gevoel aanpraten. En soms zelfs iemand letterlijk een schuld IN praten… Ik ben het zat, en ik weet van andere ondernemers om mij heen, zij ook. Dus tijd voor tegengeluid! Want stel je nou eens voor wat er zou gebeuren als je gaat verkopen vanuit liefde?
Wat ik bedoel met verkopen vanuit angst of tekort?
Nou, precies zoals ik het zeg. Veel marketing is gemaakt om jou te laten voelen dat je iets mist, iets niet goed doet of verkeerd doet. Dat je altijd maar meer moet hebben of steeds grootser moet worden. En als jij dit van nature en vanuit jezelf wil, prima, maar doe het niet omdat iemand gezegd heeft dat je er anders niet bij hoort.
Voorbeelden hiervan zijn ook de welbekende gouden bergen, standaard stappenplannen en in één maand meteen een omzet van 10k draaien.
Het is niet realistisch, punt.
Het zijn niet realistische uitspraken zoals “in 12 weken heb je een winstgevend bedrijf”. En “niet tevreden met je omzet uit je webshop? Met deze 3 dingen los je dat op”. En zo zijn er nog wel 100 andere voorbeelden te noemen die me nu even niet te binnen schieten. Van die opmerkingen waarvan je jezelf eigenlijk op je achterhoofd krabt: is het echt zo simpel? En hoewel het soms heel simpel kan zijn, mag je ook zeker op je onderbuik vertrouwen als iets TE goed om waar te zijn lijkt. Dat is dan namelijk vaak ook wel zo…
FOMO zorgt alleen maar voor spijt!
Een andere waar ik ook echt over kan vallen is de FOMO sales. Als je niet bekend bent met de term: FOMO staat voor fear of missing out. Dit zijn dus verkoop strategieën waarbij jij overgehaald wordt (te) snel te beslissen omdat je anders een aanbieding of actie mist.
Denk aan coaches die aankondigen dat je NU moet instappen in een programma want over 24 uur gaat de prijs omhoog. Soms wel met het dubbele, of nog meer. Of je loopt bonussen mis. Of de deuren gaan sluiten.
Het kan natuurlijk zijn dat ze al weken roepen dat de prijs omhoog gaat of de deuren tijdelijk dicht gaan en dan is er niks aan het handje wat mij betreft. Maar als je iemand een actie ziet doen van 2 dagen dan is dat bedoeld om bij jou FOMO op te wekken. Want er wordt een deel van je brein getriggerd dat roept “ik wil er ook bij horen!” en dus stap je maar in. Alleen wel dikke kans dat je achteraf spijt hebt omdat je het misschien nodig had. Je dus echt hebt laten verleiden en “erin getrapt” bent.
Eigenlijk zijn ook alle aanbiedingen en acties in de winkel hier op ingericht. Bedenk maar eens bij jezelf hoe vaak je een 2e voor de halve prijs actie ziet en denkt ach, laat ik het maar doen. En vervolgens blijft het voedingsmiddel zo lang liggen dat je ‘t weg kunt gooien. Maak je niet druk, je bent daarin niet alleen, zo werkt ons brein nou eenmaal!
Dit is ook dé reden dat ik nooit meedoe aan grote acties als Black Friday. Ook deze zijn gemaakt om jou in een korte tijd te verleiden zoveel mogelijk te verkopen.
“Als je het niet kunt betalen moet je het juist doen!”
Dit is nog zo’n uitspraak. Kotsmisselijk wordt ik hiervan. Daarom wil ik deze nog even los behandelen.
Deze uitspraak walg ik echt van. Want het gaat er vanuit dat jij niet eerlijk bent over wat je te besteden hebt. Het gaat er vanuit dat je niet genoeg snapt dat je soms in jezelf moet investeren.
Het wordt ook vaak weerlegd met opmerkingen als “het kost je geen geld, het levert je geld op”. Ja leuk, maar ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik zie dat ik nog €100 op m’n rekening heb staan en moet kiezen tussen dit programma en eten, dan kies ik toch echt voor eten. Dan kost het me toch echt m’n laatste €100 van die maand…
Een andere die vaak gebruikt wordt om dit te weerleggen is “als jij niet in jezelf durft te investeren, waarom zouden jouw klanten dit dan wel doen?” Ook een toffe om je lekker een schuldgevoel aan te praten. Je stapt dan met je laatste paar centen in een programma, om er vervolgens eigenlijk niets nieuws te leren.
Want als je het niet kunt betalen dan gaat het niet over het wel of niet het geld waard vinden. Het gaat niet over wel of niet in jezelf durven investeren. Het gaat over letterlijk, jezelf in de schulden werken als je het wel doet. En een coachingstraject, coachingsprogramma of wat dan ook zou jou NOOIT in de schulden moeten werken, dan gaat het compleet z’n doel voorbij!
Wat ik bedoel met verkopen vanuit liefde
Jaren geleden, ergens in de Corona tijd, volgde ik netwerkbijeenkomsten bij een andere ondernemer. Zij had als onderwerp voor de bijeenkomsten altijd iets met verkopen. Ze leerde ons haar LOVE-methode. En eerlijk gezegd weet ik echt niet meer waar die vier letters voor stonden.
Wat me wel heel erg bij gebleven is het volgende: het is pas echt gemeen als je niet je aanbod doet terwijl je de ander wel kunt helpen. En dat verkopen mag gaan over liefde, liefde voor jezelf, liefde voor je klant en liefde voor je product.
En dit is juist wat ik zo mis in de marketing op dit moment. Alles is zo gericht op hebben, hebben, hebben en vooral jezelf helpen. En daarin worden vervelende marketing trucjes gebruikt die misleidend en verleidend zijn. Het verkopen vanuit liefde is even ver te zoeken.
Wel verkopen vanuit liefde
Maar gelukkig kan het ook anders! Want ik weet dat er naast mijn nog een aantal echt goede ondernemers zijn, misschien zelfs wel het merendeel, die ook verkopen vanuit liefde voor hun klant. Pure liefde om hen verder te helpen. Zonder er zelf perse beter van te worden. Alleen worden die waarschijnlijk flink overschreeuwd door de rest.
Als ik kijk naar mijzelf dan maakt het me niet uit waar het om gaat, of dat nou een patroon, garen of de coaching is. Ik zal je nooit iets aanpraten als ik denk dat je het niet nodig hebt. Dit maakt me geen slechtere ondernemer. Wel een eerlijke. En daar slaap ik ‘s nachts toch echt beter door.
Blijf bij jezelf ❤
Aan jou heb ik wel de liefdevolle, maar ook wel dringende boodschap: laat je niet verleiden tot iets wat je niet wilt of niet nodig hebt. Veel bedrijven en ondernemers zijn er heel goed in om precies op jouw pijn te drukken. Of te zeggen dat die droom die jij hebt in 4 weken gerealiseerd kan worden. En misschien dat het kan, maar mijn ervaring is dat dat vooral de droom van de ondernemer die het aanbied helpt realiseren en dat jij met gebakken lucht en een lege portemonnee achter blijft.
Blijf bij jezelf, onderzoek of degene met wie je wil werken zijn/haar afspraken nakomt en het beloofde resultaat kan leveren. En wil je er samen verder over kletsen? Of weten hoe jij zelf kunt leren verkopen vanuit liefde? Mijn virtuele deur staat altijd open! Vul het contactformulier in op de contactpagina en ik neem zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak in te plannen. Die is natuurlijk gratis en je zit verder nergens aan vast 😉
0 reacties