Wanneer je naar de KvK gaat is die inschrijving voor je bedrijf zo gepiept. Daarna begint het echte werk pas echt. Ineens heb je heel veel verschillende petten op en wordt er van je verwacht dat je overal wat vanaf weet. Hoe je nieuwe producten ontwikkeld, je marketing uitvoert, productfoto’s maakt, administratie voert en bijhoud, klantenservice en ik vergeet vast nog wat! Een van de onderdelen die je slim voor je bedrijf kunt gebruiken om beter zichtbaar te worden is Instagram. Maar dan moet je wel even de juiste dingen doen natuurlijk. In deze blog vertel ik je meer over hoe je Instagram voor je bedrijf kunt inzetten.
Inmiddels kent iedereen Instagram wel. Als je hoort dat je zichtbaar moet zijn met je bedrijf dan is dat vaak de eerste plek waar je heen gaat. Maar hoe je het optimaal voor je webshop inzet kan nog wel even wat oefening vergen.
Wat is Instagram?
Voor ik je vertel over hoe je het kunt gebruiken is het nog wel even goed om het te hebben over wat het is. Instagram is namelijk een social media platform.
Het doel van een social media platform is verbinden, connectie maken. Mensen die Instagram gebruiken zijn dan ook bewust of onbewust op zoek naar verbinding.
Instagram begon ooit met vooral foto’s en weinig tekst. Inmiddels kan je ook heel wat met tekst, maar er moet wel altijd nog een afbeelding bij.
Zelf vind ik het een fijn platform, maar je moet wel even weten hoe je het optimaal kunt gebruiken.
Verbinding maken
Het belangrijkste doel dat je op Instagram zou moeten hebben is niet om je product of dienst te verkopen, maar juist om verbinding te maken met je klant. Ja, ik heb wel eens iets gekocht omdat ik het op Instagram langs zag komen en toevallig interesse had. Maar het gros van de consumenten gaat op Google of een andere zoekmachine zoeken als ze iets willen kopen.
Met andere woorden, mensen zijn niet op Instagram om iets te kopen. Ze zoeken verbinding met andere mensen.
Wat je er dan toch bedrijfsmatig kunt doen? Verbinding maken met je (potentiële) klant!
Zorgen dat deze weet dat jij bestaat. Weet wat jij doet en waar je te vinden bent. Maar ook zorgen dat deze je leuk gaat vinden. Daarvoor moet je natuurlijk wel echt zichtbaar worden. Niet alleen je product laten zien. Want in deze tijd vinden mensen het fijn om van mensen te kopen. Juist door Instagram goed in te zetten kun je jouzelf, de mens achter je bedrijf, goed laten zien.
Zo gebruik je Instagram optimaal voor jouw bedrijf
Als je dus weet dat je potentiële klant op Instagram is en verbinding met jou wil dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen om dat te beïnvloeden.
Foto in profiel
Ik zei het net al: mensen kopen van mensen. Zorg dus dat het zichtbaar is wie er achter je bedrijf zit. Dit kan super makkelijk door in plaats van je logo gebruik te maken van een foto van jezelf als profiel foto.
Zorg er dan wel voor dat dit een foto is die van voren of 2/3 gedraaid genomen is en zonder filters of andere dingen die afleiden. Het liefste is dat ook geen selfie maar een foto die door iemand anders genomen is.
Maar joh, als je net begint en voor het eerst wisselt van een logo naar een foto van jezelf is een selfie helemaal prima!
Naam in profiel
Niets is zo irritant dan wanneer je iemand een berichtje wil sturen en je geen idee hebt hoe je diegene moet aanspreken. Dit zullen je klanten dus ook ervaren als je niet je voornaam in je profiel verwerkt. Gebruik dus naast je bedrijfsnaam ook gewoon je eigen naam in je profiel.
Wees duidelijk
Dit is eigenlijk heel simpel. Zet gewoon duidelijk in je profiel (in je bio) wat mensen bij jou kunnen vinden. Wat je verkoopt of aanbiedt.
Een profiel waar in staat hoeveel huisdieren je hebt, wat je hobby’s zijn en dat je de trotse mama van … bent zijn totaal niet relevant als je je Instagram account voor je bedrijf wilt gebruiken. Wel is dit heel leuk om in je stories te laten zien! Want het zorgt wel voor verbinding en herkenning bij je volgers.
Regelmatig je gezicht laten zien
Als je profiel helemaal in orde is en je een toffe profielfoto gekozen hebt dan ben je er nog niet. Zorg er voor dat je een keer in de zoveel tijd, bijvoorbeeld om de 9 of 12 berichten in je feed, een foto van jezelf laat zien. Eigenlijk zodat als een (nieuwe) volger je profiel bekijkt ze in één oogopslag een foto van jou kunnen zien en daar iets meer over jou kunnen lezen.
Je kunt er dus een voorstel post van maken, maar je kunt ook denken aan een verhaal over iets dat jij hebt meegemaakt in je bedrijf of juist in je dagelijkse leven. Je vakantie, dat leuke uitje in het weekend of die lange wandeling waar je zo van genoten hebt. Net wat voor jou passend voelt en op dat moment speelt.
Bonus tip: Pin een voorstel post
Tegenwoordig kun je maximaal 3 berichten vast zetten in je profiel. Deze komen dan bovenaan te staan. In mijn profiel zie je dat dit een drietal berichten is waarin ik me in één bericht voorstel en twee berichten vertel wat ik doe.
Ondanks dat ik dit doe zorg ik wel nog dat ik eens per 2 weken een foto van mijzelf deel. Soms is dat niets meer dan dat ik zelf zichtbaar ben terwijl ik één van mijn gehaakte creaties vast hou. Het hoeft dus niet moeilijk te zijn 😉
Verdere tips
Dit zijn wel de belangrijkste dingen. Toch heb ik ook nog een paar extra tips opgeschreven. Deze liggen misschien wel zo voor de hand dat je ze even vergeten was.
Bedrijfsprofiel
Het is misschien heel basic, maar zorg dat je profiel een bedrijfsprofiel is. Daarmee kun je dan zorgen dat je toegang hebt tot de statistieken. Daarmee kun je dan weer meten welke berichten het goed doen en welke minder. Zodat je hier in bij kunt sturen en van kunt leren.
Link in bio!
Zorg dat je in je profiel een link naar je webshop zet. Op Facebook kun je een link in je bericht plaatsen waar mensen op kunnen klikken op Instagram is dat niet zo. Zet dus ook geen links in je berichten, het ziet er dan meteen zo uit alsof je geen idee hebt wat je doet 😅
Wat je beter kunt doen is zorgen dat je een link naar je webshop in je profiel zet. Je kunt tegenwoordig zelfs 5 links kwijt in je profiel in plaats van maar 1. Je kunt dus zelfs nog linken naar bepaalde producten of pagina’s op je website die op dat moment in de spotlight staan.
Verwijs in je berichten ook weer naar deze link zodat je volgers meteen weten waar ze eventueel moeten bestellen.
Wil je samen aan de slag met Instagram voor je bedrijf?
Kortom, Instagram kan er voor zorgen dat je betere binding krijgt met je (potentiële) klant. Ik heb het in deze blog nog niet eens echt gehad over het schrijven van je berichten en waar je daarbij op moet letten. Dus ik kan me ook best wel voorstellen dat het je duizelt als je dit goed wil aanpakken en dat je het gewoon fijn vindt om hier eens samen naar te gaan kijken. Zodat het ook echt aansluit op jouw bedrijf.
Dit is één van de dingen die ik meeneem in mijn coaching voor creatieve ondernemers en webshops. Wil je eens vrijblijvend samen kennismaken en sparren? Dat kan! Vul het contactformulier in op de contactpagina en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.
0 reacties