Zo gebruik je Pinterest voor je bedrijf

Telefoon die op een laptop ligt die op tafel staat, op de telefoon is een pinterest bedrijfsaccount zichtbaar

Wanneer je naar de KvK gaat is die inschrijving voor je bedrijf zo gepiept. Daarna begint het echte werk pas echt. Ineens heb je heel veel verschillende petten op en wordt er van je verwacht dat je overal wat vanaf weet. Hoe je nieuwe producten ontwikkeld, je marketing uitvoert, productfoto’s maakt, administratie voert en bijhoud, klantenservice en ik vergeet vast nog wat! Een van de onderdelen die je slim voor je bedrijf kunt laten werken in je marketing is Pinterest. In deze blog vertel ik er meer over.

Wat is Pinterest?

Klinkt misschien stom, maar ik ga hier toch mee beginnen. Veel mensen denken namelijk dat Pinterest een social medium is, net als Facebook, Instagram of Tiktok. Maar niets is minder waar. Pinterest is een zoekmachine. Je kunt het dus beter vergelijken met Google dan met Instagram.

Je snapt dan al wel dat Pinterest dus ook een heel andere strategie nodig heeft dan Instagram en je andere social media kanalen.

Telefoon die op een laptop ligt die op tafel staat, op de telefoon is een pinterest bedrijfsaccount zichtbaar

Wat Pinterest voor jouw bedrijf kan betekenen

Het grote voordeel van Pinterest is dat het zogenaamde duurzame marketing is. Wat ik daar mee bedoel is simpelweg dat het langer behouden wordt. Een Instagram, Facebook of Tiktok bericht is meestal na 12 uur tot een paar dagen wel een beetje uitgewerkt. Er zijn wel wat uitzonderingen, zo zijn berichten op Tiktok gemiddeld wel wat langer actief dan op Facebook of Instagram. Maar je als je veel story’s maakt op Instagram dan weet je dat deze na 24 uur al niet meer zichtbaar zijn. Om zichtbaar te blijven moet je dus steeds weer wat nieuws plaatsen.

Bij Pinterest is dat dus niet het geval! Wanneer je een pin maakt blijft deze eigenlijk voor altijd zichtbaar, tenzij je hem zelf verwijderd. Zo heb ik zelf pins van een paar jaar geleden die nu nog steeds voor kliks naar mijn website zorgen.

Het enige nadeel wat dit met zich mee brengt is dat wanneer je start met Pinterest je wel een lange adem moet hebben. Je hebt vaak niet al binnen een paar dagen of weken een heel groot bereik, het duurt gemiddeld 3 maanden voor je pins echt wat op zullen gaan leveren.

Doorklikken naar je website

Naast rust in je marketing kan Pinterest je nog meer brengen. Wanneer je links toevoegt aan je pins (en dat is wel aan te raden natuurlijk) zullen je pins zorgen voor kliks naar je website. Je kunt dus via Pinterest zorgen voor een groter bereik van je blog of winkel. En hoe meer mensen er op je website komen hoe groter je publiek en de kans op aankopen en aanvragen is natuurlijk. Met alleen bezoekers ben je er nog niet, maar daar vertel ik in een andere blog nog wel eens iets over. Ze moeten je uiteindelijk wel eerst weten te vinden, want tja, anders kunnen ze ook niks bij je kopen 😉

Pinterest kan je daar dus bij helpen. Juist omdat je content lang behouden blijft. Juist omdat mensen door middel van het intikken van een zoekterm jouw content tegen komen.

Pinterest winkel

Heb je een webshop? Dan is een Pinterest winkel wellicht ook heel interessant voor je. Je kunt je webshop koppelen met je zakelijke Pinterest account en dan wordt er automatisch een catalogus aangemaakt voor al je producten. Ja, AL je producten! Helemaal automatisch. En deze wordt ook automatisch ge-update wanneer jij een update maakt aan je product.

Wanneer iemand dan een zoekterm in tikt waar jouw product bij past laat Pinterest deze automatisch zien. Ook kunnen gebruikers specifiek zoeken tussen producten als ze dit als filter in de app aangeven. Bij de pin met je product komt automatisch de prijs en een link naar jouw webshop te staan.

Gebruik maken van de Pinterest winkel, zeker via de automatische koppeling, kan zorgen voor net dat beetje extra zichtbaarheid zonder dat je daar zelf ook maar iets voor hoeft te doen!

In je Pinterest account kun je de koppeling met je webshop regelen en hier meer informatie over lezen. Om dat te doen ga je naar het zakelijke menu in je Pinterest account en dan kies je voor ‘catalogi’.

Korte tips om met Pinterest voor je bedrijf te starten

Omdat er al zo veel op je af komt als je bezig bent met je bedrijf heb ik ook een aantal praktische tips toegevoegd aan deze blog zodat je zelf ook echt lekker aan de slag kunt met Pinterest voor je bedrijf.

Kijk eerst wat jou zelf aanspreekt

Om te kijken wat voor pins je wilt gaan maken is het slim om eerst eens te kijken wat jou aanspreekt. Tik een zoekwoord in in de balk of ga na een bord waar je zelf al pins op opgeslagen hebt en kijk hoe deze er uit zien: veel tekst of juist niet. Grote foto of juist niet. Kijk naar de opmaak en naar de onderwerpen.

Dit is een goed punt om te starten. Want wat jou aanspreekt is in de meeste gevallen ook wat jouw doelgroep en jouw ideale klant aanspreekt. Tenzij jouw ideale klant totaal niet op jou lijkt natuurlijk, dan kun je je beter inleven in wat hen aan zal spreken.

Doe zoekwoorden onderzoek

Voordat je begint met het maken van pins is het slim om nog even zoekwoorden onderzoek te doen. Bepaal het product of de blog waar je een pin over wilt maken en tik dit in in de zoekbalk bovenaan Pinterest. Je zult zien dat er automatisch aanvullingen gegeven worden op jouw zoekterm. Dit zijn suggesties waarvan Pinterest weet dat er regelmatig op gezocht wordt. Noteer deze zoektermen zodat je ze kunt gebruiken bij het maken van je pin. Brainstorm ook eens over synoniemen en alternatieve zoektermen terwijl je je in je doelgroep verplaatst.

Op het plaatje zie je een voorbeeld van dit zoekwoorden onderzoek als je zoekt op de term “haakpatroon”. Je ziet dat er al veel verschillende haaktermen tevoorschijn komen. Je ziet dus al dat je je zoekwoorden onderzoek beter zo specifiek mogelijk kunt doen. Want elke keer dat je het verder aanvult dan komen er weer nieuwe suggesties zichtbaar. Vul je de term ‘haakpatroon’ aan naar bijvoorbeeld ‘haakpatroon kerst’ dan komen er de aanvullingen als bijvoorbeeld:

  • haakpatroon kerstboom
  • haakpatroon kerstman
  • haakpatroon kerstmuis
  • haakpatroon kerstster
  • haakpatroon kerst nederlands
  • en nog heel veel meer

Als je een haakpatroon voor de kerst als pin wil gaan maken kun je hier dus uit concluderen dat het verstandig is om zowel een zoekterm te gebruiken waarbij je benoemd wat voor patroon je hebt, kerstboom, kerstman, kerstmuis, kerstster, etc. Maar ook dat het slim is om te benoemen dat je haakpatroon in het Nederlands geschreven is. Want hier wordt dus specifiek op gezocht!

Dit is even als voorbeeld bij het zoekwoordenonderzoek naar de term ‘haakpatroon’. Dit is natuurlijk te doen voor elke product, blog of onderwerp waar je een pin over wilt maken.

Screenshot van de Pinterest app op de telefoon met in de zoekbalk 'haakpatroon' ingetikt, er zijn veel verschillende suggesties zichtbaar

Het maken van Pinterest pins voor je bedrijf

Wanneer je pins maakt zijn er een aantal dingen die verstandig zijn om mee te nemen. Hieronder benoem ik alle punten, van herkenbaarheid door kleurgebruik tot waarom je beter geen hashtags kunt gebruiken op Pinterest.

Zorg voor herkenbaarheid

Je wilt Pinterest voor je bedrijf inzetten. Dan is het belangrijk dat je zelf pins maakt en dat je pins herkenbaar zijn als de jouwe. Dat kan je doen door de stijl en opmaak. Maar natuurlijk ook door er jouw eigen branding op los te laten: jouw kleuren en jouw lettertype. Een link naar je website zichtbaar maken op de pin zelf of je logo erop zetten kan ook heel goed werken.

Gebruik meerdere foto’s

Maak per onderwerp meerdere pins en gebruik daarbij meerdere foto’s. Staande foto’s doen het sowieso heel goed op Pinterest omdat je dan meer kans hebt dat je gezien wordt terwijl de gebruiker naar beneden scrolt. Maar als jij een prachtige foto hebt die liggend is schroom dan niet om deze gewoon te gebruiken!

Wanneer je meerdere pins maakt is het wel verstandig om niet steeds dezelfde tekst en foto te gebruiken. Pinterest kan de foto en de tekst die je op de pin zet (ja op de foto zelf) lezen en heeft dus door als je steeds hetzelfde plaatst.

Zet een omschrijving bij je pin

Wanneer je een pin maakt kun je een titel en een omschrijving invullen. Het is verstandig om deze beide velden te gebruiken. Je hoeft de omschrijving niet steeds uniek te maken. Zorg dat je de omschrijving SEO technisch goed schrijft. Dus dat je hier verschillende zoektermen in gebruikt.

De titel maak ik vaak wel uniek of deels uniek zodat ik er zo meerdere verschillende zoektermen in kan verwerken.

Gebruik geen hashtags

Ik zei het eerder al, Pinterest is geen social media, hashtags horen hier dus niet thuis. Ooit, in een ver verleden deden hashtags het wel goed op Pinterest, maar dat is nu al een aantal jaar niet meer het geval.

Hoe je dan wel extra zoektermen toevoegt aan de omschrijving van je pin? Zet de zoekterm onderaan steeds met een spatie en een | ertussen. Zo worden de zoektermen wel meegenomen, maar niet als een hashtag zijnde.

Zorg voor een link bij je pin

Dit voelt een beetje als drie dubbel benoemen, maar toch noem ik het even. Je wilt Pinterest voor je bedrijf gaan gebruiken, dan mag je het dus ook als een serieuze vorm van promotie gaan zien. Zet een link bij elke pin die je zelf maakt. Zo kunnen mensen doorklikken naar jouw website of webshop om je blog te lezen of een product aan te vragen of bestellen.

Maak meerdere Pinterest borden, maar zorg dat deze bij jouw bedrijf passen

Pinterest is dus een zoekmachine. Je wilt goed gevonden worden op alle aspecten van je bedrijf. Als je Pinterest eerst als privé gebruikt hebt of nog gebruikt dan is het verstandig om alle borden die niet bij je bedrijf passen te verbergen en hier privé borden van te maken. Zo heb ik nog een verborgen bord met inspiratie voor ons huwelijk uit 2017 staan, dat vind ik zelf fijn om te bewaren, maar voor mijn klanten draagt dit bord niks bij en zorgt het zelfs voor verwarring!

Maak verder genoeg borden. Bijvoorbeeld: in plaats van alleen een bord haakpatronen waar je alle haakpatronen die je leuk vindt verzameld en je eigen haakpatronen plaatst kun je deze beter uitsplitsen. Zo heb je meerdere borden waar je je pins op kunt plaatsen en wordt het voor Pinterest en de gebruikers die op jouw account komen makkelijker om te zien wat ze waar kunnen vinden.

Zo zie je op het plaatje dat ik verschillende borden gemaakt heb voor de term ‘haakpatroon’. Elk gespecificeerd op wat je kunt vinden. Bijvoorbeeld haakpatronen voor kerst, haakpatronen voor de herfst haakpatronen voor duurzame projecten.

Daarnaast heb ik ook een bord specifiek voor gratis haakpatronen. Hier plaats ik patronen die gratis beschikbaar zijn en niet aan een thema of onderwerp te koppelen zijn.

Screenshot van de Pinterest app waar verschillende borden zichtbaar zijn

Werk 3 maanden vooruit

Ik noemde het eerder al, Pinterest pins doen er vaak even over voor ze goed gevonden worden. Daarom is het eigenlijk van belang om een paar maanden vooruit te werken.

Maar dat is niet de enige reden. Want gebruikers op Pinterest zoeken vaak al ver vooruit. Je moet je bedenken dat je doelgroep Pinterest gebruikt als bron voor inspiratie en om producten en informatie te verzamelen. Ze zullen dus niet pas een week voor kerst gaan zoeken naar haakpatronen voor kerst of recepten voor het kerstdiner. Nee, daar zijn ze weken en zelfs maanden eerder al mee bezig. Dus wil jij in december goed gevonden worden op een product voor de kerst dan moet je eigenlijk je pins hiervoor al in september en oktober gaan plaatsen.

Maar ben je wel te laat? Maak je dan ook niet al te druk! Op de eerste plaats: ik ook, bijna altijd!! Ik hou mezelf altijd maar voor: je bent nu wel ruim op tijd voor volgend jaar 😉
En dat is precies het fijne en de kracht van Pinterest, dat de content die je nu maakt, jaar na jaar na jaar weer gevonden kan worden!

Wil je samen aan de slag met Pinterest voor je bedrijf?

Nou, dat was toch eigenlijk best wel veel he? En nu heb ik het nog niet eens gehad over waar je op moet letten bij het instellen en aanmaken van je zakelijke profiel op Pinterest. En ik kan me ook heel goed voorstellen dat het fijn is om eens samen naar jouw Pinterest account te kijken.

Dit is één van de dingen die ik meeneem in mijn coaching voor creatieve ondernemers en webshops. Wil je eens vrijblijvend samen kennismaken en sparren? Dat kan! Vul het contactformulier in op de contactpagina en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

Laat een reactie achter





Meld je aan en wees altijd op de hoogte van nieuwe producten, toffe patronen, acties of andere nieuwtjes. Krijg een e-book vol haakinspiratie in je mailbox als je je nu aanmeld!

Haak aan!

Meld je aan en wees als eerste op de hoogte van nieuwe producten, toffe patronen, acties of andere nieuwtjes.
Krijg een gaaf e-book in je mailbox als je je nu aanmeld!

Cora's Knit Knacks

Tarwekamp 136
1112HJ Diemen
info@corasknitknacks.nl
085 - 000 48 28

Btw id: NL001219089B39
KvK nummer: 68878982

Volg mij op

Betaalopties

iDeal betaalmethode Paypal betaalmethode Mastercard betaalmethode Visa bethaalmethode
Bancontact betaalwijze logo
Keurmerk webwinkel

Cora's Knit Knacks is leverancier van Hoooked garens en vertegenwoordiger van Rosarios 4 garens

© 2018 - 2024 Cora's Knit Knacks